Hallucinaties? - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Evelien - WaarBenJij.nu Hallucinaties? - Reisverslag uit Kabanga, Tanzania van Evelien - WaarBenJij.nu

Hallucinaties?

Door: eveliensmit

Blijf op de hoogte en volg Evelien

14 Maart 2011 | Tanzania, Kabanga

Hallucineer ik? Komen de bijwerkingen van de malariatabletten dan toch naar boven? Dit is wat er door mij heen ging toen ik zaterdag lekker aan het dobberen was in het Tanganyikameer. Ik keek om naar Roos, die lekker lag te bakken op een stretcher en zag 2 meter achter haar…. een zebra staan!!

Dit weekend besloten we om als vorm van relaxen met de bus naar de stad Kigoma te gaan (90 km verderop). Ons was verteld dat de bus om half 9 zou vertrekken, dus wij met ons goede gedrag en Nederlandse genen stonden om 8.00 op het busstation. Daar werd ons verteld dat de bus om half 11 zou vertrekken en dat we alvast plaats mochten nemen. (Tanzanianen houden er volgens mij niet heel erg van om te staan). Dus wij heel geduldig wachten met de hoop dat we het misschien verkeerd hadden begrepen (het tijdsyteem is hier anders, onze 7.00 ’s ochtends is hier 1.00 ’s ochtends) want er zaten al meerdere mensen in de bus. Na een aantal keren te hebben gedacht dat de bus vol zat (denk: elke zitplaats was bezet, de gangpaden stonden vol met mensen en onder en boven je ben je ingepakt met allerlei spullen) vertrokken we dan uiteindelijk om kwart over 10. En WAUW wat een indrukwekkende drie uur volgden, ik heb alleen maar geobsedeerd naar buiten zitten kijken, het ene plaatje nog mooier dan de andere. Het gebied tussen Kabanga en Kigoma is heel bergachtig en ontzettend groen, adembenemend mooi.

Eenmaal aangekomen in Kigoma zijn we eerst de dingen gaan doen die moesten hostel zoeken, naar de markt en naar een internetcafé om foto’s te plaatsen. Dit laatste is helaas mislukt maar we houden hoop dat dit nog een keer gaat lukken. In de lonley planet stond een strand genaamd Jakobsen beach en een middagje strand leek ons niet verkeerd. Zo gezegd, zo gedaan. De weg ernaar toe was bijzonder. Een weg van ongeveer 1.5 meter breed (iets waar ik nooit met mijn moeders auto over heen had durven gaan) met kuilen en hobbels met geen vooruitzicht naar een meer toe. Na een half uur (ik was inmiddels al iets wat nerveus) kwamen we toch echt op een plek waar een bordje stond met beach 1 en beach 2. En wat een strand! We moesten een heuvel af en kwamen op een strandje van 20 meter breed met 5 hutjes gemaakt van palmboombladeren en er was geen mens te bekennen ons eigen paradijsje!

Het is echter niet alleen maar relaxen, de eerste twee week in het ziekenhuis zitten er al weer op. De meeste tijd hebben wij vertoefd in de eye clinic en de verlosafdeling, de afdelingen waar ook onze projecten liggen. We hebben al heel veel geleerd en gezien. Op dinsdag en donderdag kijken we mee op de operatiekamer en maandag,woensdag en vrijdag zijn we op de afdeling en bij het diagnosticeren van oogproblemen. Wat tot nu toe het meeste indruk op mij heeft gemaakt is een keizersnede waar we bij mochten kijken, heel bijzonder om mee te maken dat een nieuw mensje de wereld in wordt geholpen. We zien er naar uit om met onze projecten bezig te gaan!

We zijn inmiddels ook verhuisd naar onze vaste woning voor de komende 4 maanden genaamd: Het Hollandhuis. Het Hollandhuis is een heel groot huis dat net naast het ziekenhuisterrein staat met een grote tuin en hek erom heen. We hebben een werkende douche, wc en het elektriciteit doet het, helemaal goed! Ongedierte is er wel veel, afgelopen week heb ik een dode salamander uit onze wc gevist hele persoonlijke overwinning!
De tijd vliegt hier voorbij en ik kan me haast niet indenken dat de vierde week alweer is ingegaan.

Komende week gaan we misschien voor het eerst op outreach met de oogkliniek (met een auto naar omliggende dorpjes om daar mensen met oogproblemen te ontvangen en te kijken wat voor behandeling er nodig is). Verder gaan Roos en ik mijn verjaardag vieren door uit eten te gaan in Kasulu en door een cake te bakken voor de nonnen (dat wordt nog een hele missie).

Ik hoop dat alles in NL goed gaat. Bedankt voor al jullie berichtjes! Ik wordt graag op de hoogte gebracht van leuke/spannende/rare en lachwekkende gebeurtenissen ;)

Ik vermaak me hier nog prima, sta soms met verbazing te kijken naar hoe dingen er hier aan toe gaan, maar ik ben ondertussen ook heel erg onder de indruk en gecharmeerd van het land, de cultuur en zeker de mensen.

Ik heb nog een aantal educatieve wist- je- datjes van de afgelopen weken voor jullie opgesteld:

Wist je dat:

• Ongedierte hier de grootte aanneemt van hamsters (denk 10cm of groter)
• Je mij en Roos hier vaak om kunt horen gillen als we weer zo’n insect ontdekken
• De kinderen hier er hun dagbesteding van hebben gemaakt om ons te bespioneren als we in de achtertuin zitten.
• Ik deze kinderen wel heel schattig vind,
• We daarom ook al één van de kindjes geadopteerd hebben en mee willen nemen naar NL.
• De zin die we hier het vaakste horen van iedereen onder de 10 jaar, is: ‘Give me my football’ en ‘what is my name?, my name is..’
• Roos vanuit frustratie omdat een man haar al 2 uur aan zat te staren haar tong heeft uitgestoken
• Deze man hierna nooit meer naar ons heeft omgekeken.
• Drempels hier niet functioneren omdat buschauffeurs er rustig met 80 km over heen gaan,
• Ik hierdoor ook al meerdere keren mijn hoofd tegen het plafond van de bus heb gestoot
• Geen vrouw zich hier schaamt om hun kind in het openbaar borstvoeding te geven (als je een buskaartje koopt, in de wachtruimte in het ziekenhuis, op de markt of in de bus).

Als laatste heb ik nog 2 verzoeken:

1. Één van de doktoren hier wil zijn 2 dochters allebei een laptop geven omdat ze dit jaar afstuderen van de middelbare school. Hij heeft ons gevraagd of wij misschien 2e handslaptops voor hem kunnen regelen. Per laptop kan hij er 75 euro voor betalen. Heb je nog een laptop die in goede staat is en wil je deze wel voor 75 euro kwijt? Laat het dan even weten.
2. Een andere dokter hier heeft al een laptop, een hele kleine waar hij geen cd’s in af kan spelen. Hij wil graag een aparte iets waarmee hij toch een cd af kan spelen op zijn laptop. Ook hij wil hier wel voor betalen maar dit is in Tanzania niet te koop. Als je nog zoiets hebt liggen en je gebruikt het niet, let me know.

Alvast bedankt,

Dit was het voor nu!
Liefs en een kus





  • 14 Maart 2011 - 11:55

    Hee Schoonheid:

    Wat weer een mooi verhaal, ben wel een beetje jaloers. Ook mooie foto's.
    Ben blij dat alles goed met je gaat.

    Liefs en dikke kus,

    Ester, Kris, Leon en Arjen

  • 14 Maart 2011 - 12:40

    Myrthe:

    Eef wat fijn om zoveel verhalen van je te lezen! het klinkt allemaal fantastisch, doe mij ook maar een privestrandje met zebra's :D Succes met alle beestjes!

    Dikke kus

  • 14 Maart 2011 - 13:09

    Oldy:

    Hai Laiverd,
    Wat een prachtige ervaringen. Blij dat het allemaal goed gaat. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. We gaan zondag een lekkere pint op je gezondheid drinken. De hartelijke groetjes van Giampaolo, die ons elke keer de hemd van het lijf vraagt over jou. Hou je haaks! Ciao bella!

  • 14 Maart 2011 - 13:21

    Martijn, Sel & Isa:

    Wat weer een verhaal!!! Erg leuk om te lezen!! Ben wel een beetje jaloers hoor, en wat een mooie foto's. Maar, op ongedierte van 10 cm of groter ben ik niet jaloers hoor haha....
    Hier alles verder goed, geen spannende dingen :)
    Liefs ons 3en!!!!!

  • 14 Maart 2011 - 13:47

    Hi Lievie :

    Wat een geweldige ervaringen. En wat een mooie foto met dat kindje aan je hand. Ik kan me voorstellen dat je verlieft wordt op het land en de mensen. Wij wachten hier op het mooie weer. Alles gaat goed hier. Morgen voor het eerst weer aan het werk. We denken aan je! liefs en dikke kus Roel, An en Amber

  • 14 Maart 2011 - 14:51

    Aneya:

    Hai lieve Eef!
    Klinkt alsof je het er al heel goed naar je zin hebt! Superleuk je verhalen en inderdaad vooral ook af en toe even een weekendje genieten van de mooie natuur daar! Oeh en wat geweldig om een keizersnede mee te maken, ik ben jaloers en ben ook heel benieuwd naar alle medische verhalen!:P
    Dikke kus!

  • 14 Maart 2011 - 14:58

    Sylvia:

    waaaaauuuww eef wat gaaf allemaal zeg, klinkt heel erg goed! vind het heel leuk om verhalgen van je te lezen en ben blij dat je het zo naar je zin hebt!
    dat strand ziet er ook echt té tropisch uit, fantastisch!
    geniet lekker en ik ben benieuwd naar je volgend verslag!
    liefs xxx

  • 14 Maart 2011 - 16:31

    Pap En Mam:

    Toch een erg goede keus van je geweest ....Tanzania. Blij dat alles zo goed gaat. Wen je al een beetje aan het tempo ? Aan die ene foto te zien wordt je dat wel bijgebracht, ha,ha.
    En eh, beter een zebra als een leeuw.
    Groetjes van ons, ook van opa en van oma. Hou je haaks en veel liefs en de nodige kusjes van papa en mam.

  • 15 Maart 2011 - 16:30

    Franciska:

    Hee lief meisje!
    Ik ontdek nu pas al je verhalen! Echt geweldig joh! En de plaatjes zijn indrukwekkend! Ik benijd je lieverd, behalve inderdaad die heerlijke salamanders.... :s

    Dikke kus!

  • 15 Maart 2011 - 20:22

    Hee Zusje:

    Wat een mooie foto's, ben blij dat je het naar je zin hebt. Heel veel plezier nog, en we wachten hier op je volgende verhaal. Groetjes en dikke knuffel.

    kris

  • 15 Maart 2011 - 20:37

    Jos:

    Hai Evelien,

    Wat een hartverwarmende verhalen en foto's! Het is echt fantastisch om zo met je mee te kunnen leven. Ik stuur je binnenkort een mailtje met mijn alledaagse belevenissen die het natuurlijk in de verste verte niet halen bij jouw verhalen.
    Tot dan en veel liefs,
    Jos

  • 15 Maart 2011 - 20:41

    Lydia:

    Hey Evelien,
    Wat een leuke foto's en verhalen heb ik net gelezen....hilarisch, haha
    Zo te lezen heb je veel plezier en af en toe een beetje gezonde spanning.
    Wens jou/jullie nog heel veel plezier en sterkte met je vrienden van 10 cm en groter!!
    Dikke kus van Lydia&kids

  • 16 Maart 2011 - 06:00

    Patricia Erik :

    hey
    wat een mooi verhaal weer!!
    en mooie foto s hoor
    super dat alles goed gaat
    ben ook wel jaouls hoor dat strandje ziet er heerlijk uit
    liefs vanuit hier

  • 16 Maart 2011 - 15:13

    Christianne:

    Wawawoewie! Wat een leuk en verhaal en wat een mooie foto's.
    Dat strandje ziet er erg verleidelijk uit. ( *zucht* terwijl ik naar buiten kijk en alleen maar een deprimerend grijs gebouw zie) Heel veel plezier :D en ik kijk alweer uit naar je nieuwe verhalen!

    Likje

  • 20 Maart 2011 - 10:00

    Klasiena:

    Heeey meis!!
    Gefeliciteerd!!!:D
    ik probeer je op alle mogelijke manieren te feliciteren!,
    er is vast wel één bericht wat je kan lezen:D
    De hele familie wenst je een heele mooie dag toe!!
    Veel plezier bij het eten in Kasulu, en bij het cake bakken met de nonnen:)
    Met deze combi word het vast een heel bijzondere verjaardag!:)
    We eten hier er een stukje taart op!!
    *klasiena*

  • 20 Maart 2011 - 16:17

    Anita:

    hey evelien

    Gefelciteerd met je verjaardag.ook van marten en janneke
    wat een mooi verhaal zeg.
    En wat een mooie foto's.Ziet er echt geweldig uit.

    liefs anita

  • 20 Maart 2011 - 19:11

    Patricia Erik :

    hey meid
    gefeliciteerd met je verjaardag,ik hoop dat jullie lekker gegeten hebben en hoe is het cake bakken gegaan.we hopen dat je een leuke dag hebt gehad

  • 21 Maart 2011 - 09:30

    Rennie/gerrie:

    wat beleef je aparte dingen in den vreende. het lijkt ons wel een geweldige ervaring om dit allemaal mee te maken.het is heel mooi dat het jullie zo goed bevalt en de verhalen worden met grote belangstelling gelezen. hier is alles zover als wij weten oke. hou je haaks en de groeten van ons

  • 21 Maart 2011 - 19:26

    Anna Maria Vargiu:

    Heej Evelien!

    Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, ik had je al een berichtje gestuurd op hyves, maar ik denk dat je eerder hier zult kijken. Wat ontzettend leuk om al die lange verhalen te lezen over je avonturen in Tanzania. Ik ben blij om te horen dat alles goed gaat en om de leuke foto's te zien. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers als ik dat stukje lees over het strandje... ik wou dat het hier zulk mooi weer was! Vandaag zijn we de lente ingegaan met een grijze bewolkte dag, snik..
    Ik ben erg benieuwd naar je volgende reisverslagen!

    Liefs,

    Anna Maria en natuurlijk de rest van de familie :)

  • 24 Maart 2011 - 19:48

    Natas:

    Ah eef wat super allemaal!! Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kabanga

Evelien

Actief sinds 28 Jan. 2011
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 20310

Voorgaande reizen:

25 Juli 2014 - 29 December 2014

Wereldreis 2014

17 Februari 2011 - 26 Augustus 2011

Stage in Tanzania en reizen in India

Landen bezocht: